Pagina's

donderdag 7 februari 2013

PR VERSUS MARKETING


Bill Gates zei ooit: "If I had only 2 dollars left, I would spend 1 dollar on PR".

Prachtig gezegd, maar wat is nou precies PR en wat is het verschil met marketing? Eenvoudig gezegd:

Marketing: "I am a great product"
Advertisement: "I am a great product, I am a great product"
PR : People are saying "trust me, this is a great product"
Branding: People are saying "I understand this is a great product"
 

Waar vroeger ondernemers hun marketingbudget stopten in traditionele advertenties, zie je dat ze nu kiezen voor een combinatie van marketing en PR. Er is duidelijk een verschuiving gaande. PR en marketing komen dichterbij elkaar. Met goede, conceptuele PR behaal je hopelijk ook een publicatie in het magazine dat belangrijk is voor jouw merk, maar het verschil is dat deze publicatie redactioneel is. Free publicity dus én het item heeft ook nog eens hogere attentiewaarde. Wanneer een redacteur zich positief over een product of dienst uitlaat op bijvoorbeeld een shoppingpagina, dan schept dat meer vertrouwen bij de consument dan de ernaast geplaatste advertentie. 

Komt de consument je naam vervolgens ook online tegen, op websites, blogs, fora en social media dan is de kans heel groot dat je naam blijft hangen en je merk een positieve lading krijgt (branding).

Met PR maak je je product, merk of organisatie dus zichtbaar voor de doelgroep, met behulp van beïnvloeders. Deze beïnvloeders zijn essentieel om je doelgroep te bereiken en de gewenste boodschap te communiceren. Met name vrouwen, zijn gevoelig voor aanbevelingen van beïnvloeders (en lotgenoten / ervaringsdeskundigen)!

Door PR te combineren met marketing, zet je de doelgroep ook nog eens aan tot actie en ga je resultaten boeken. Want daar gaat het om! Meetbare resultaten! PRACHT richt zich op het bereiken van de (vrouwelijke) consument. We passen PR 3.0 toe wat wil zeggen:

1. offline media
2. online media
3. social media

Mocht je meer informatie wensen over PR, neem dan gerust eens contact met ons op! We brainstormen graag met je over ons vak!
 
info@prachtpr.nl   
www.prachtpr.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten